Att hitta inspiration..

Just det här med att få inspiration och veta vad man ska rita är för mig den svåraste biten i processen från att en teckning är ett tomt papper till en färdig teckning.  Och så har det alltid varit.
Väldigt ofta när jag har bestämt mig för att jag ska rita något googlar jag lite för att försöka få inspiration, men det slutar ofta i att jag så gott som kopierar en bild.
 
Även motivation tycker jag är svårt att få, jag menar, det är nästan aldrig jag tänker "men shit, nu ska jag verkligen rita och det ska bli bra!" Snararare "jag har tråkigt. Äh jag ritar nånting från google." 
 
Jag säger verkligen inte att det är dåligt att rita av bilder/ andras teckningar, det är en superbra sätt att lära sig hur det ska se ut, tex ett ansikte. Hur långt upp ögonen brukar sitta, avståndet mellan näsan och munnen osv. Men det kan vara bra att så småning om börja gå över till att bara använda bilderna som inspiration så att man kan skapa egna verk och utvecklas :)
 
På senare tiden har det här med inspiration blivit bättre, och jag tänkte dela med mig av lite tips som jag använt för att hitta inspiration:
 
 
1. Googla! Jag vet vad ni tänker med tanke på vad jag nyss skrev, men det är ett jättebra sätt, då kan du sätta ihop olika bilder till en och samma, din egen. 
 
 
2. Hittar du bara en bra bild som du vill ta inspiration av så titta på den en stund och stäng sedan ner sidan, då kommer du ihåg vad det var du ville ha med i din egen bild och kopierar inte den andra bilden.
 
 
3. Googla "drawing inspiration" eller "Drawing," eller "teckning" så kommer det oftast upp många inspirerande bilder. 
 
 
4. Lyssna på musik och lyssna på texten, kan du inte engelksa kan du försöka översätta, lyssna på en låt på svenska eller lyssna på vad den ger för känsla och vad du kommer att tänka på.
 
 
5. Ta en promenad. Gärna i naturen eller i en park och se dig verkligen omkring. Fantisera lite! Var lite kreativ! Rita dit små saker i din fantasi som inte fanns där. 
 
 
 
 
 
Vad det gäller motivation har jag fortfarande det svårt att bli motiverad, men här är några tips i alla fall:
 
 
1. Lyssna på musik. Gärna musik med tempo eller en peppande text, då smittar ofta låten av sig och du blir motiverad. Gör gärna det medan du ritar också, så håller du kvar motivationen. Det är som at man brukar lyssna på musik när man tränar, för att få motivationen och bli peppad!
 
 
2. Ta en promenad. Även för att få i gång motivationen fungerar det att ta en promenad!
 
 
3. Googla runt lite bland bilder, kanske finn det en bild där som du blir fäst vid och vill "återanvända?"
 
 
4. Städa/gör det fint omkring dig. Jag vet att det är tråkigt, men det kommer kännas skönt att du enkelt hittar pennorna och att det ser bra runt dig skapar en bättre stämning!
 
 
5. Skaffa lite nytt material! För mig fungerar det att bara titta på pennorna, men har du haft samma gamla förpackning med pennor länge kanske det är dags att prova något nytt? När du väl har något nytt att experimentera med brukar det klia i fingrarna och man vill prova det nya meterialet direkt!
 
 
Sen går min motivation fram och tillbaka. Jag kan gå från att vakna på morgonen och bara vilja sätta mig vid skrivbordet och rita till att någon timme senare bara titta på pennorna och fnysa och absolut inte vilja rita. Så det gäller att ta tillfället i akt och faktiskt rita när man känner för det!
 
Jag hoppas det här hjälpte er lite, har ni fler sätt kan ni jättegärna lämna en kommentar för det vill jag gärna höra! :)
 
 
 
Karin
2015-06-15 @ 08:43:22

Hej! älskar dig. Jag undrar om du kan göra en video om hu man ritar en chibi steg för steg jag vill lära mig. Skulle bli glad om det kommer en son video. Svara gärna

Svar: hej! tack! :D ja, jag hade tänkt att göra en sån video nån gång, om nån vecka kanske. :)
Annie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tecknaas

Halloj! En 14-årig tjej från Dalarna som älskar att rita! På den här bloggen får du läsa om mig, min vardag och mina teckningar!

RSS 2.0